Zoeken

Broodje gezond

Een smoske bevat ongeveer 1000 kcal! Dit is heel veel voor een maaltijd en al zeker voor een lunch. Hierbij een gezonder alternatief.

Gezonde havermoutwafels

Deze wafels eet je als ontbijt. 1 wafel bevat minder energie dan 1 snede brood!

Veggie portobello burger

McDonald's zou er jaloers op zijn! Deze hamburger eet je zonder schuldgevoel!

Knolselderquiche met geitenkaas en spek

Quiche, het mag dan wel groentetaart genoemd worden, gezond is het meestal verre van! Daarom dit gezond alternatief Ingrediënten (voor 2 personen) 8 sneden volkoren of bruin brood3 eieren500 g knolselder schoongemaakt in blokjes 75 g kalkoenspekjes 75 g smeerbare... Continue Reading →

Vispannetje met groenten

Een vispannetje bevat normaal veel calorieën maar deze variant bevat veel groenten, geen room en is daardoor een pak lichter maar minstens even lekker!

Appelbeignets met havermout

Appelbeignets zijn normaal gezien verre van gezond maar dit gezonde alternatief zal je ook zeker lekker vinden!

Sinaasappelkoeken met chocolade

Deze gezonder variant van Pims koeken zijn super lekker!

Chocolade havermoutcake

Ontbijten met chocolade: dan kan je dag toch niet meer stuk?

Red velvet pancakes

Deze rode pannenkoekjes bevatten geen kunstmatige kleurstof maar krijgen hun rode kleur door rode biet! Schrik niet als je niet zo'n fan bent van de groente want je proeft het amper. Ingrediënten (voor 2 personen) 1 ei130 g volkoren bloem2... Continue Reading →

Salade met mozzarella en balsamico azijn

Ingrediënten (voor 2 personen) 125 g mozzarella light (1 bol) (als diner) of 15 g per snede brood als lunch tomatenVeldsla balsamicoazijn peper Bereiding Snijd de mozzarella en tomaat in stukken. Leg alles op een bord en doe er wat... Continue Reading →

Hartige cake met groene asperges en geitenkaas

Deze hartige cake of groentetaart met asperges eet je als lunch of diner Of in kleine vorm als hapje.

Ovenschotel met mozzarella, tomaat en courgette

Ingrediënten 350 g aardappelen 250 g (2 bollen) mozzarella light 2 dikke tomaten (300 g) 1 courgette (van 300 g)Provençaalse kruiden Bereiding verwarm de oven voor op 180°C.Was de aardappelen en groenten en snijd in plakjes van ongeveer 0.5 cm.... Continue Reading →

Griekse groenten met rijst

Dit stoofpotje smaakt zowel op een regendag als op een zomerse dag!

Gehaktbrood met groenten

Gehaktbrood is helaas niet zo gezond. Met deze manier is het een stuk lichter en bevat extra groenten!

Pizza van Libanees volkoren brood

Ik maakte al verschillende gezonde pizza's maar nu weer eens iets anders. Een echt recept zou ik het niet noemen: pizza's gemaakt met Libanees volkoren brood als bodem, veel groenten erop en weinig gemalen kaas De bodems bevatten maar 120... Continue Reading →

Paprika met verse kaas en pijnboompitten

Dit gerechtje kan als snack of voorgerecht. Als lunch met brood erbij of met aardappelen en een kleine portie vlees, vis of vleesvervanger erbij als hoofdgerecht. Ingrediënten 300 g magere verse kaas2 el pijnboompitten600 g snoeppaprika of rode puntpaprika peperzout Bereiding Verwarm de oven voor op... Continue Reading →

Wraps met parmaham, zongedroogde tomaatjes, rucola en kruidenkaas

Dit gerechtje eet je als lunch of als voorgerecht. Ingrediënten 4 No Fairytales Wortel tortilla wraps of volkoren wraps 2 sneedjes parmaham 2 el magere kruidenkaas 4 zongedroogde tomaatjes rucola Bereiding Besmeer de wraps met de kruidenkaas. Verdeel de rucola... Continue Reading →

Chocoladerepen met gepofte spelt of tarwe

Dit is misschien niet het meest gezonde recept maar wel een manier om een snack te maken met de overschot van je paaseitjes die toch iets meer vult. 

Gezonde mini ontbijttaartjes

Met dit gezonde taartje wordt ontbijten een feest! 

Gezonde vogelnestjes

Vogelnestjes, HET gerecht voor Pasen. De gewone variant is niet zo gezond door het gehakt maar deze variant  is  gezonder en hij zal ook door iedereen worden gesmaakt!

Lasagne met pompoenbladen

Deze variatie op lasagne is lekker smeuïg!

Ananas-havermoutcake

Dit gebak van havermout met ananas kan je als ontbijt of als tussendoortje nemen.

Gewokte witte asperges met zalm

Asperges , ze zijn er weer!

Lichte gehaktballetjes

Gehaktballetjes zijn helaas niet zo gezond. Op deze manier bevatten ze toch wat minder vet en meer voedingswaarde.

Puntpaprika met kerstomaatjes uit de oven

Ingrediënten 5 rode puntpaprika's100 g kalkoenspekjes25 kerstomaatjes en 50 g magere gemalen kaas350 g aardappelen Provençaalse kruiden2 el olie (ideaal in bakspray) Bereiding Verwarm de oven voor op 175° C. Snijd de puntpaprika's door de helft en verwijder de zaadjes.... Continue Reading →

Bananenbrood

Heb je overrijpe bananen? Dan is dit een goed recept. Je kan de bananen ook invriezen en dan later ontdooien om dit recept mee te maken.

Pompoenlasagne met spinazie

Ik ben voortaan fan van de pompoen lasagne bladen van Ah. Deze keer afgewisseld met volkoren lasagnebladen en witte saus gemengd met spinazie. De ene helft is met gerookte zalm op en de andere helft met kalkoenspekjes omdat Wouter geen zalm lust maar kan ook perfect volledig met zalm of volledig met spekjes. Afgewerkt met een beetje magere gemalen kaas.

Preilasagna

Ingrediënten (voor 2 personen) 150 g kalkoenspekreepjesverse tijmtellofix bouillon600 g gesneden prei60 g bloem600 ml halfvolle melk120 g volkoren lasagnebladen25 g magere gemalen kaas1 el olie peper Bereiding Verwarm de oven voor op 180 °C.Verhit een pan zonder olie of... Continue Reading →

Gevulde paprika met volkoren couscous, kikkererwten en geitenkaas en pompoen uit de oven

Ingrediënten 4 rode paprika'2 el olijfolie120 g volkoren couscous200 g kikkererwten in blik 1 el verse platte peterselie1 el provencaalse kruiden 400 g pompoen1 rode ui1 el ras el hanout75 g zachte geitenkaas uit een potje Bereiding Verwarm de oven... Continue Reading →

Verloren brood in een mok

Dit verloren brood maak je in een handomdraai!

Quiche in een mok

Quiche in een mok

Krabkoekjes

Deze krabkoekjes kan je maken als voorgerecht of hapje of als vervanging voor je vis bij de warme maaltijd.

5 lichte ideetjes voor je feestmenu

Hierbij enkele lichte ideetjes voor hoofdgerechten voor je feestmenu.

5 gezonde voorgerechten voor je feestmenu

Ben je nog op zoek naar een voorgerecht voor de feestdagen? Hierbij enkele gezonde ideetjes!

3 verwarmende soepen voor de feestdagen

Heb je nog geen soep gekozen voor je feestmenu? Hier enkele voorbeeldjes. 

Pompoenbrood/cake

Heb je nog een pompoen liggen of in de vriezer zitten? Met dit recept maak je er een lekker tussendoortje of broodvervanger mee.

3 supersnelle dessertjes voor je feestmenu

Te veel tijd gestoken in het uitwerken van je feestmenu maar nog geen dessert? Deze 3 ideetjes zijn supersnel en gezond!

Zwangerschapsrust Tanya februari-mei 2021

Vanaf begin februari ga ik, Tanya, in zwangerschapsrust. Misschien ben jij al klaar om alleen verder te gaan of een opvolgafspraak in juni te plannen maar de meeste onder ons presteren toch net wat beter als er iemand meekijkt. Om... Continue Reading →

Pepernoten

Leuk om te bakken samen met de kinderen! Deze pepernoten bevatten geen suiker en veel vezels waardoor ze een stuk gezonder zijn dan die je in de winkel koopt.

Pompoen lasagne met spinazie

Nog een recept met pompoen!

Ovenschotel met pompoen, spinazie, erwtjes en linzen

Ovenschotels zijn altijd lekker!

Warme appel met kaneel

In de winter heb je soms liever iets warm dan een koud stuk fruit. Dan is dit een lekker alternatief! 

Peperkoek

Ik maakte al eerder peperkoek maar deze viel nog beter in de smaak!

Hartige pannenkoek met geitenkaas, rucola, kalkoenspek en appel

Dit gerechtje kan je ook met volkoren wraps maken of in de vorm van een salade met bruin brood. Ingrediënten (voor 2 personen) 4 volkoren pannenkoeken recept zie Gezonde pannenkoeken30 g zachte geitenkaas 40 g kalkoenspek uitgebakken 1 appel in... Continue Reading →

Gezonde banana split

Deze gezonde banana split eet je als tussendoortje of ontbijt 🍌

Gevulde paprika met pompoenfrietjes

Oktober, de maand van de pompoen dus hierbij nog een extra receptje deze week. Deze pompoenfrietjes zijn mijn absolute favoriet! 

Wortel-pompoensoep

Oktober, DE maand van de pompoen met halloween in het zicht. Hier een lekker herfst soepje.

Pompoen en aardappelen in de oven

Dit pompoengerecht is 1 van mijn favorieten!

Ovenschotel met pompoen, spinazie, feta en kalkoenspek

Ovenschotels zijn altijd lekker!

Fruit met chocolade

Op deze manier wordt fruit eten een feest!

Bloemkoolwafels

Deze hartige wafels eet je als lunch! 

Chocoladebroodje

Deze chocoladebroodejs zijn super simpel en een echt feestontbijt! 

Watermeloen met feta en munt

Dit hapje is supersnel klaar en heel lekker!

Aardbei speculoos dessert

Dit is het makkelijkste dessert ooit! 

Tofu-aardappel burgers met rauwkost

Eerlijk, ik had nog nooit tofu geproefd. Op deze manier was het zeker lekker!

Appelcake zonder suiker

Deze appelcake is makkelijk, gezond en lekker! 

Linzencurry

Deze curry is lekker en snel klaar!

Gezondere chocolate chip cookies

Deze koekjes zijn nog steeds een extraatje maar bevatten geen suiker en meer vezels dan gewone koekjes.

Frozen raspberry bars

Een verfrissend tussendoortje of ontbijt: frozen raspberry bars

Kaaskoekjes

Kaasbroodjes, echte caloriebommen maar wel lekker. Misschien kan dit koekje een gezonder alternatief bieden? 

Courgettepizza

Eerder deelde ik al de Gezonde pizza, Volkoren mini pizza’s, Bloemkoolpizza en Mini courgette pizza. Heel wat keuze in gezondere pizza's dus. toch wil ik er nog graag 1 extra met jullie delen.

Rabarber – aardbeiencrumble

Ingrediënten (voor 2 personen) 250g rabarber 250g aardbeien of pruimen 4 el zoetstof 3 el water 100 g havermout 50 ml halfvolle melk 1 ei Bereiding Snijd de rabarber in stukjes en  doe met 2 el zoetstof en het water... Continue Reading →

Bananenijs

Overrijpe bananen? Tover ze in 1,2,3 om in een gezond ijsje!

Zomers fruittaartje

Met dit zomers fruittaartje wordt fruit eten een feest!

Durum met falafel balletjes

Deze falafelballetjes zijn super makkelijk en lekker! 

Stoofpotje van savooi en kalkoen

Dit stoofpotje brengt savooi op een andere manier dan je het gewend bent!

Groene asperges met gebakken zalm

Een makkelijk receptje met groene asperges!

Volkoren zandkoekjes

Deze koekjes zijn een stuk gezonder dan de normale koekjes die je zelf bakt. Normale koekjes betaan groetendeeld uit vet en suiker en bevatten weinig vezels. Deze zijn gezonder EN zijn ook heel lekker!

Salade met perzik en tonijn

Deze salade maak je makkelijk met  extra ingrediënten die je altijd in je voorraadkast kan houden: Tonijn uit blik in water en perzik op sap. 

Salade met gerookte zalm, kruidenkaas en mango

Deze salade is lekker fris! Ingrediënten (voor 1 persoon)  30 g gerookte zalm  in kleine stukjes. 15 g magere kruidenkaas 2 sneden bruin brood enkele kerstomaatjes 125 g mango  in blokjes. geraspte wortelen sla geraspte komkommer Bereiding Snijd het brood... Continue Reading →

Mango- zalm hapjes

Dit hapje is super simpel en lekker fris. 

Chocolade mug cake

Met dit chocolade ontbijt start je je dag sowieso vrolijk! 

Gezonde(re) chocoladetaart met aardbeien

Deze taart is nog steeds enkel voor gelegenheden maar wel al een gezonder alternatief. De taart is gemaakt met een suikervrije bakmix van Ellphi Génoise biscoline. 

Guilt free mini donuts

Gewone donuts zijn helaas echte caloriebommen maar deze zijn minstens even lekker en kan je eten zonder schuldgevoel! 

Gezonde spaghetti carbonara

Spaghetti carbonara is helaas niet gezond, weinig tot geen groenten en veel vet. Deze variant is gezonder en ook heel lekker! 

Chili Sin Carne

Chili con carne is misschien bekender (con is met, sin is zonder vlees) maar af en toe mag het ook eens vegetarisch zijn en deze is ook heel lekker! Je kan dit in grote hoeveelheden maken en invriezen als crisismaaltijd. Lekker met rijst, wraps, of taco's met eventueel extra rauwkost of in een ovenschotel met aardappelen kan het ook! 

Mini groentetaartjes

Quiche, het mag dan wel groentetaart genoemd worden, gezond is het meestal verre van!  Laatst deelde ik al deze gezonde quiche.  Bij deze nog andere variant in mini vorm. Ingrediënten 8 sneden volkoren of bruin brood 4 eieren 600 g... Continue Reading →

Volkoren mini pizza’s

Oud stokbrood over? Zo tover je het in 1,2,3 om in een lekkernij!

Gezonde borrelnootjes

Geroosterde kikkererwten, gezond alternatief voor borrelnootjes

Hartige granola

Granola is meestal zoet maar kan ook perfect hartig! Deze hartige variant is lekker in een salade, in je soep of als extra knabbeltje. 

Zit je ook thuis op het moment een weet je niet wat doen?

Hierbij 32 ideetjes om te doen! Weet jij er nog? Plaats ze hieronder Doe deze 7 oefeningen zonder materiaal https://www.youtube.com/watch?v=_6veOqQNzQg&t=40s Schrijf een review op google en help om anderen te inspireren https://g.page/work-4-it/review?kd Test een nieuw recept. In drukkere periodes heb... Continue Reading →

Havermoutkoekjes zonder banaan

Deze koekjes zijn super simpel te maken en heel lekker. 1 stuk bevat 40 kcal. 5 koekjes ter vervanging van 2 sneden brood of als extraatje. 

Spinaziehapjes

Loempia’s heel lekker maar helaas niet zo gezond. Vaak gefrituurd en dan eten we het ook nog eens met rijst terwijl het korstje net al koolhydraten bevat. Deze gezonder variant kan zowel lunch, als hapje of als diner

Hartige groentewafels

Deze gezonde wafels eet je ter vervanging van brood of  als gezond extraatje. 

Spruitjes in bechamelsaus met kalkoenschnitsel

Schnitsel bevat door het korstje wat meer koolhydraten. Daardoor gebruikte is bij dit gerecht iets minder aardappelen en koos voor een kleine schnitsel. Daarnaast gebruikte ik geen vetstof door hem in de airfryer te bakken. 

Belangrijke mededeling: verplaatsen afspraken

De voorbije weken zijn er weer heel veel verplaatsingen van afspraken geweest. Graag wil ik nog eens jullie aandacht vragen hiervoor. Sowieso hebben we een annulatiebeleid van 48 u op voorhand* Ook wanneer afspraken op korte termijn worden verplaatst (<2... Continue Reading →

Gezonde quiche

Quiche, het mag dan wel groentetaart genoemd worden, gezond is het meestal verre van! Daarom dit gezond alternatief

Verloren brood

Heb je nog wat oud brood over? Verloren (of gewonnen) brood zijn een ideale manier om dit op te werken en het hoeft helemaal niet ongezond te zijn! 

Witloof met zalm in bechamelsaus

Ingrediënten  600 g witloof 2 zalmfilets (200-300 g) 350 g aardappelen 300 ml halfvolle melk 30 g bloem Sublimix groentebouillon of tellofix  Bereiding Schil de aardappelen en snijd in schijfjes. Maak het witloof schoon en snijd de stronken in de... Continue Reading →

Witte bonenburger

Deze Mc vegi is beter dan Mc donalds!

Winterse ovenschotels

Ovenschotels, makkelijk comfort food in de winter maar helaas niet altijd mager. Enkele tips die je kan toepassen om een recept gezonder te maken: 

let op de verhouding aardappelen, vlees en groenten. kies voor 2/4 groenten, 75-125 g vlees/ vis of vleesvervanger en 100-150 g aardappelen. 
Gebruik magere of halfvolle melk 
gebruik een heel klein beetje magere gemalen kaas 

Ovenschotels kan je ook makkelijk op voorhand maken en in de koelkast bewaren en dan enkel nog opwarmen en onder de grill op het moment zelf. 

Hier vind je een overzicht van enkele gezonde ovenschotels:

Overzicht gezonde ovenschotels

Hierbij vind je een overzicht van een aantal gezonde ovenschotels. Klik op de foto om naar het recept te gaan.

Gezonde loempia’s

Loempia's heel lekker maar helaas niet zo gezond. Vaak gefrituurd en dan eten we het ook nog eens met rijst terwijl het korstje net al koolhydraten bevat.

Garnaalpannetje met witloof

Van deze ovenschotel krijg je het lekker warm!

Veggie spinazie ovenschotel

Altijd gedacht dat ovenschotels niet passen in een gezonde voeding? Fout! Deze variant is mager en vegetarisch.

Vegetarische/veganistische champignon – linzen burgers

Deze vegetarische burgers zijn super simpel om te maken, goedkoop ( nog geen 2 euro voor 7 stuks !), goed voor het milieu en bovenal heel lekker! Goedgekeurd door heel het gezin 😉

Ovenschotel met spitskool

Spitskool heb je dat al eens gegeten? deze ovenschotel vind je vast lekker. 

Ovenschotel met rapen

Deze winterse ovenschotel met vergeten groenten, rapen, is super makkelijk te maken!

Vegetarische ovenschotel met paprika en witte bonen

Deze ovenschotel is super makkelijk en vegetarisch! Je kan ze op voorhand klaarmaken en in de koelkast bewaren en dan enkel nog opwarmen in de oven en even onder de grill. 

Roodbaars met venkel en wortel uit de oven

Weet je niet hoe je venkel kan klaarmaken? Hierbij een ideetje.

Ovenschotel met broccoli en zalm

Deze ovenschotel is super lekker als het koud is! Je maakt ze ook makkelijk op voorhand en dan op de moment zelf enkel nog opwarmen en onder de grill! 

Airbollen

Oliebollen of smoutebollen, in België eten we ze vooral op de kermis en Nederland met nieuwjaar. Helaas zijn ze een echte caloriebom! Dit gezonde alternatief is super makkelijk te maken. 

Gezonde peperkoek

Peperkoek is sowieso al 1 van de gezondere sinterklaas snoep soorten maar deze bevat geen suiker en is een perfecte brood vervanger.  

Burrito’s

Deze burrito's vragen wat werk maar je kan ze volledig klaarmaken, invriezen in de ovenschaal en dan enkel nog 20 minuten in de oven wanneer je ze wil eten. Ingrediënten (voor 4 porties) 400 g Filet americain (puur rundsgehakt) 1... Continue Reading →

Broodpudding

Heb je overschot van oud brood? Dan is dit een lekkere manier om het te verwerken

Salade met feta en mango

Deze lunchsalade is super lekker! 

Herfstblues

Heb jij een afspraak in november of december? lees dan zeker deze mededeling.

Groentevidé

Deze gezonde variant van vidée is lekker en bevat verborgen groenten! 

Kip Hawaï

Dit is een gezonde variant voor kip zoetzuur die je kant en klaar koopt. Zo'n potje bevat vaak tot 80 % suiker!

Gezonde eiersalade

Eet je graag slaatjes op je brood? Deze variant is gezond, bevat weinig kcal en snel klaar. 

Italiaanse broccolistamppot

Door deze variant is groentenpuree niet meer saai!

Koude soepen

In de zomer heb je misschien weinig zin in warme soep maar er zijn genoeg gezonde koude soepjes. Hier vind je een overzicht.

Gezonde lasagne

Met deze lasagne geen schuldgevoel! 

Gezonde cinnamon rolls of kaneelbroodjes

Deze gezonde variant op een koffiekoek bevat slechts 100 kcal!

Frambozen yoghurt taartje met chocolade bodem

Ingrediënten (voor 6 mini taartjes) 50 g courgette zonder schil of zaadjes 25 g pure chocolade 3 el poeder zoetstof 1 ei 1 el bloem Snuifje bakpoeder of natriumbicarbonaat 1 kl pure cacao (zonder suiker) 4,5 blaadjes gelatine 3 potjes... Continue Reading →

Surprise brownie

Ingrediënten (voor 8 mini cupcakes) 8 mini cupcake vormpjes 50 g courgette zonder schil of zaadjes 25 g pure chocolade 3 el poeder zoetstof 1 ei 1 el bloem Snuifje bakpoeder of natriumbicarbonaat 1 kl pure cacao (zonder suiker)  ... Continue Reading →

Gezonde sushi

Deze sushi is gemaakt van bloemkool i.p.v. rijst. Daardoor bevat hij veel minder calorieën en is hij zelfs geschikt in een koolhydraatarm of proteïnedieet. 

Waarom je vet% ook kan stijgen zonder dat je (te veel) vet eet

Tijdens elke consultatie meten we jouw lichaamssamenstelling. De bedoeling is dat je spier% gelijk blijft of stijgt omdat spieren meer energie verbruiken dan vet en je dus met andere woorden meer kan eten zonder bij te komen. Spieren nemen bovendien... Continue Reading →

Gezonde wafels

Deze gezonde wafels eet je ter vervanging van brood of  als gezond extraatje.  Wanneer je van deze hoeveelheid beslag 21 wafeltjes bakt, bevatten ze 40 kcal/stuk. Je mag dan 5 wafels eten ter vervanging van 2 sneden brood. 

Maak een gratis website of blog op WordPress.com.

Omhoog ↑