Witloof met kaas en hesp is een typisch zwaar gerecht! Heel lekker maar de gewone variant is vrij energierijk. Hierbij een magere versie.

Ingrediënten voor 1 persoon

  • 4 stronken witloof
  • 300 ml magere melk + 30 g bloem
  • 30 g magere geraspte kaas
  • 2 sneden ontvette hesp

Bereiding

  • Kook het witloof gaar in 20 min.
  • Los de bloem op in 300 ml melk en breng al roerend aan de kook tot de saus bindt.
  • Haal de pot van het vuur en smelt er de gemalen kaas al roerend onder.
  • Giet het witloof af en leg in een hittebestendige schaal of bord.
  • Giet een deel van de kaassaus over het witloof.
  • Leg hierop de hesp en overgiet met de rest van de kaassaus.
  • Zet kort onder een voorverwarmde grill.

Smakelijk!

* Dit gerecht is geschikt voor een koolhydraatarm dieet of proteïnedieet vanaf fase 3.

* Om een lactosevrije variant te maken kan je de melk vervangen door lactosevrije melk. Bij een lactosearm dieet kan er gewoon magere geraspte kaas gebruikt worden. Bij een lactosevrije voeding kies je best voor een lactosevrije kaas.

* Voor een glutenvrije variant gebruik je maizena i.p.v. bloem

* Indien je vegetariër bent laat je de ham weg.