Tijdens elke consultatie meten we jouw lichaamssamenstelling. De bedoeling is dat je spier% gelijk blijft of stijgt omdat spieren meer energie verbruiken dan vet en je dus met andere woorden meer kan eten zonder bij te komen. Spieren nemen bovendien een kleiner volume in dan vet. Soms kan het dus zijn dat je niet bent afgevallen (of zelfs bent bij gekomen) omdat je in spier% bent gestegen en in vet% bent gedaald. Op deze manier ben je dan wel vermagerd want je kledij zal bijvoorbeeld minder strak zitten.

Wanneer je het niet zo goed hebt gedaan, bijvoorbeeld te weinig melkproducten gebruikt, te weinig bewogen of te veel kcal ingenomen hebt kan het zijn dat jouw resultaat niet zo goed is. Je bent dan al dan niet afgevallen maar je vet% is gestegen en je spier% gedaald. Dit is niet goed omdat je met minder spieren ook minder energie verbruikt.

Vaak krijg ik dan de vraag  ‘ Maar hoe kan dat nu dat mijn vet% is gestegen, ik eet geen vet’. Alles wat je je eet of drinkt bestaat uit vetten, eiwitten en/of koolhydraten. Deze bevatten allemaal een bepaalde hoeveelheid calorieën per gram. De som hiervan is de hoeveelheid calorieën die een voedingsmiddel bevat. Neem je meer calorieën in dan je verbruikt, al is het nu in de vorm van eiwitten, vetten of koolhydraten dan wordt dit in het lichaam opgeslagen als vetreserve. Dit is dus het vet% dat de weegschaal meet. Het heeft dus niet rechtstreeks iets te maken met de vetten uit je voeding.