Loempia’s heel lekker maar helaas niet zo gezond. Vaak gefrituurd en dan eten we het ook nog eens met rijst terwijl het korstje net al koolhydraten bevat. Deze gezonder variant kan zowel als lunch (3 stuks ter vervanging van 1 snede brood), als hapje (afhankelijk van de vulling 30-50 kcal/stuk van je extraatje) of als diner als je vlees/vis/vleesvervanger toevoegt. (10-12 stuks + 125 g vlees per persoon)

Ingrediënten 

  • filodeeg of brickdeeg
  • 1 el olie
  • 1 el bloem
  • 1 el water
  • wokgroenten naar keuze voor de vulling
  • kruiden naar keuze
  • kleine stukjes kip, vis of vleesvervanger indien als diner.
  • zero sweet chili saus 

Bereiding

  • ik testte dit gerecht met brickdeeg 1 vel = 2 loempia’s en filodeeg 1 vel = 3 loempia’s.
  • Indien je de loempia’s als lunch maakt bak je de kip, vis of vleesvervanger in de olie.
  • Voeg de groenten toe aan de wok en kruid naar smaak.
  • Leg de groentemengeling op de vellen en vouw loempia’s.
  • Maak een papje van het water en de bloem en kleef de loempia hiermee dicht.
  • bak de loempia’s 15-20 minuten in een voorverwarmde oven van 220°C of  8 minuten in een airfryer. Draai ze in de helft om.
  • Dip de loempia’s in zero sweet chili saus 

*Dit gerecht bevat gluten. Voor de glutenvrije variant gebruik je rijstvellen en maïzena i.p.v. bloem.

*Dit gerecht is lactosevrij.